Wat studeer je nou eigenlijk?


Wat studeer je nou eigenlijk? Dat is een vraag die ik veel voorbij zie komen op mijn youtube kanaal. Ook zie ik dat veel van mijn kijkers niet begrijpen waarom ik bijvoorbeeld niet mijn gezicht film. Ik krijg wekelijks tussen de reacties  “Doe eens een facecam! Dat is leuker. “

Ja, misschien is dat leuker maar van mij hoeft dat niet zo. Naast dat het voor mijn studie op dit moment nog niet handig is vindt ik het ook niet nodig in mijn filmpjes. Het is geen geheim hoe ik er uit zie en als je op mijn blog kijkt of op mijn instagram zie je vaak genoeg een foto van mij voorbij komen.

Ik zal jullie in deze blogpost vertellen wat voor studie ik nou doe.

Psychomotorische therapie en bewegingsagogie is de studie die ik doe. Wat???? Ja, dat dus. Als ik vertel  wat ik studeer hebben de meeste mensen nog geen idee wat ik nou precies doe. Ik begrijp dat wel het is ook een lange, ingewikkelde naam. Loodgieter is bijvoorbeeld meteen duidelijk.

Eigenlijk bestaat mijn studie uit twee beroepen die dicht tegen elkaar aan liggen. Psychomotorische therapeut en bewegingsagoog. .

Psychomotorische therapie is als volgt. Door middel van bewegen proberen wij gedrag te veranderen van mensen. Ik zeg altijd een psycholoog praat met mensen en helpt daarmee gedrag te veranderen. Een psychomotorische therapeut doet dit ook maar dan is bewegen het middel. Kort gezegd geven wij therapie aan verschillende doelgroepen. De algemene doelgroepen waar wij mee werken is heel breed. Zo kunnen wij binnen de psychiatrie, revalidatie en de verstandelijk gehandicapten zorg aan het werk.  Dit kan verschillen van TBS klinieken, tot eetstoornissen tot aan depressies alles komt binnen deze studie voorbij.

Nog even terugkomend op het niet tonen van mijn gezicht. Dit heeft dus te maken met het feit dat ik voor mijn eindstage therapie geef. Iedereen zit op internet. Stel dat iemand bij mij in therapie komt en mijn filmpjes blijkt te kijken. Dat is toch wel iets wat ik persoonlijk onprettig vindt en waardoor ik van mening ben dat ik die persoon geen therapie kan geven. Je hebt altijd een professionele werk relatie met een cliënt en naar mijn mening kan dat niet als die gene mijn filmpjes bekijkt.

Als bewegingsgoog richt je, je voornamelijk op het bewegen met deze doelgroepen. Het therapeutische gedeelte blijft hierbij achterwege. Dit is ook de richting die ik na mijn studie op wil. Ik werk al al bewegingsgoog in de verstandelijk gehandicapten zorg. Ik werk dan ook het liefst met deze doelgroep. Deze mensen zijn zo verschillend, er is zo veel verschillend gedrag. Dat spreekt me aan en daarnaast er is geen dag het zelfde met deze mensen.

Als jullie dit lezen ben ik bezig met het afstuderen. Ik ben op dit moment in mijn laatste paar weken van mijn eindstage en ik moet nog wat vakken afronden. Ik hoop ergens in Juni af te studeren. Zoals het nu lijkt ben ik goed op weg en gaat dat dit jaar zeker wel lukken.

Ik hoop dat voor velen van jullie nu duidelijk is wat ik studeer maar ook waarom ik mijn gezicht op dit moment niet in filmpjes voorbij laat komen. Dat zal in de toekomst na mijn afstuderen wel veranderen. Dit omdat ik als bewegingsgoog het werkveld in wil.

Geef een reactie

